“How do we physically prepare our female players for today’s match demands?”
Julkaistu: 24.10.2023 22.51

“How do we physically prepare our female players for today’s match demands?”

VPS:n tukisäätiö tarjosi VPS Junioreiden ja yhteistyöseurojen tyttöjen valmentajille erittäin mielenkiintoisen illan, kun mm. Ruotsin, USA:n ja Kiinan naisten jalkapallomaajoukkueiden kanssa työskennellyt Helena Andersson saapui Ruotsista saakka Lemonsoft Stadionin VIP-ravintolaan luennoimaan otsikolla “How do we physically prepare our female players for today’s match demands?”. Paikalle saapui yli kolmekymmentä VPS:n, WFA:n ja FC Sportin valmentajaa, jotka saivat varmasti paljon ajateltavaa ja vietävää tyttöjoukkueidensa harjoituksiin, sekä muuhun toimintaan.

Tiivistelmä aiheesta “How do we physically prepare our female players for today’s match demands?”

Jalkapallon fyysiset vaatimukset

-Fyysisissä vaatimuksissa miehillä ja naisilla paljon samaa, pelaajat esim. juoksevat yhtä pitkiä matkoja ja spurttaavat saman verran pelin aikana. Luonnollisia eroja toki löytyy esim juoksunopeus.

-Vaatimukset muuttuneet paljon aikavälillä 2015-2019. Peli on nopeutunut ja täysvauhtisten juoksujen määrä kasvanut huomattavasti naisten huippujalkapallossa. Kasvaneet vaatimukset otettava huomioon fysiikkavalmennuksessa.

Terveys ja kypsyminen

-Puberteetin vaikutus tyttöjen fyysisiin ominaisuuksiin huomattavasti poikia suurempi. Fyysiset ominaisuudet saattavat heikentyä kropassa tapahtuvien muutosten vuoksi. Tämä entisestään korostaa fyysisen harjoittelun tärkeyttä tytöillä.

-Avoin keskustelukulttuuri tärkeää, voidaan esimerkiksi hyödyntää joukkueen lähipiirissä olevia naishenkilöitä jolloin keskustelu esim. kuukautisiin liittyvistä asioista helpompaa.

Loukkaantumisriskin hallinta

-Heikko fyysinen kunto, aiemmat loukkaantumiset ja ylirasitus suurimpia riskejä loukkaantumisille. Tytöille/naisilla enemmän polvivammoja verrattuna poikiin/miehiin ja tähän tulisi kiinnittää erityistä huomiota tyttöjen fysiikkavalmennuksessa.

-Loukkaantumisten ehkäisyssä tärkeää kokonaisvaltainen fyysinen harjoittelu - koko kropan treenit, liikkuvuus, tasapaino, koordinaatio jne.

-Pre-activation harjoitteita tulisi sisällyttää jokaiseen harjoitukseen. Pitkäjänteisyys ja säännöllisyys tärkeää – monesti tehdään vai silloin tällöin tai jätetään kokonaan pois jossain vaiheessa kautta.

Erityishuomioita

-Tytöt tarvitsevat enemmän lihasta kasvattavaa treeniä verratuna poikiin, joilla lihakset kasvavat luonnollisesti enemmän. Myös räjähtävä harjoittelu erityisen tärkeää.

-Tyttöpelaajien rauta-arvoja olisi hyvä selvittää esimerkiksi ennen uuden kauden alkua ja varmistaa riittävä raudansaanti.

-Tutkimuksissa havaittu että pelaajat juoksevat harjoituksissa liian vähän pidempiä kovavauhtisia juoksuja peleihin verrattuna. Sen sijaan lyhyitä kiihdytyksiä/jarrutuksia treeneissä tulee enemmän kuin peleissä. Harjoitusten fyysiset vaatimukset olisi tärkeää saada vastaamaan pelien vaatimuksia loukkaantumisten ehkäisemiseksi ja mahdollisimman hyvän suorituskyvyn takaamiseksi.

Lisätietoja Helena Anderssonista (lähde umu.se)


Jag jobbar på Idrottsmedicin som universitetslektor där jag kommer att undervisa i fysiologi och träningslära. Jag har en bakgrund i fotboll och är ledamot i Svenska Fotbollsförbundets medicinska kommitté, och jag har eller haft vissa uppdrag för UEFA och FIFA. Jag har erfarenhet av att jobba som fystränare/fysansvarig för elitdamfotboll där jag har jobbat med damlandslaget i Kina, USA och Sverige. Jag har varit med som ledare i tre OS-turneringar, två EM-turneringar och ett VM.

I dagsläget arbetar jag med undervisning på Idrottfysiologprogrammet, handleder kandidat- och magisteruppsatser samt är involverad i två forskningsprojekt. Det ena handlar om tränings-och matchbelastning för unga kvinnliga fotbollsspelare där vi samlar in träningsdata med hjälp av GPS. Det andra projektet handlar om gåfotboll för seniorer, där vi har kartlagt den fysiologiska belastningen på gåfotbollsträning. Vi kommer att fortsätta med gåfotbollsstudier och hoppas kunna genomföra en interventionsstudie för seniorer där vi ska undersöka den fysiologiska effekten av ett visst antal veckors träning med gåfotboll.

Specialområde
Mina intresseområden är tillämpad träningslära, periodisering, träningsbelastning, återhämtning, och fälttester. Min forskning är specialiserade på damfotbollsstudier, där vi har kartlagt fysisk matchbelastning, återhämtningsprocesser, oxidativ stress och immunförsvaret efter fotbollsmatcher.

Aktuell forskning

Gruppmedlem

“Physical workload and injury incidence in elite youth soccer players” a project by Svenska fotboll förbundet, Göteborgs Universitet and Umeå Universitet

Gruppmedlem

Gåfotboll för hälsa - ett projektsamarbete mellan Svenska Fotbollförbundet, Göteborgs Universitet och Gymnastik och Idrottshögskolan.

https://www.gih.se/OM-GIH/Press-och-media/Pressmeddelanden/Gafotboll-kan-ge-battre-halsa-och-fa-fler-aldre-i-rorelse-/

Akademiska meriter

2022 - Lektor vid Idrottsmedicin, Umeå universitet

2018-2022 - Lektor, Gymnastik- och idrottshögskolan, Stockholm

2004-2010 - Doktorerade i Medicinsk vetenskap med inriktning fysiologi/medicin

1999-2001 - Master of Applied Science by research (Department of Exercise and Sport Science)

1997-1999 - Bachelor of Science and Sport Science

Lue myös https://www.umu.se/nyheter/fotbollsforskaren-vill-bidra-till-damfotbollens-utveckling_11792476/


Vaasan Palloseuran tukisäätiö

Vaasan Palloseuran tukisäätiö tukee juniorivalmennuksen kehitystä ja vähävaraisten lasten harrastamista.

Lahjoitukset säätiölle voi osoittaa tilille:

FI92 4970 0010 1871 75

Lisätietoja säätiöstä antaa:

Kalle Mattila, puheenjohtaja

Vaasan Palloseuran tukisäätiö

Puh: 044 5758542

Vaasan Palloseuran Juniorit ry, Ruutikellarintie 6, 65100 VAASA. info@vpsjuniorit.fi Y-tunnus 1652597-9. Iban FI51 5670 0820 2089 55

Vastuullisuus Periksiantamattomuus Seura❤